خواص باورنکردنی سرکه سیب در لاغری

تاثیر سرکه سیب در لاغری

سرکه یک مایع ترش حاوی اسید استیک است که از طریق تخمیر طیف وسیعی از مواد تشکیل می‌شود. شما می‌توانید سرکه را در غذاهای متنوعی از فرهنگ‌ها پیدا کنید. بسیاری از گروه‌ها در سراسر جهان نوعی سرکه را برای استفاده به عنوان چاشنی یا برای کمک به حفظ مواد غذایی دیگر درست می‌کنند.

برای تهیه سرکه، منبع قندی مانند سیب یا جو تخمیر شده و به الکل تبدیل می شود. سپس مایع دوباره تخمیر می شود که الکل را به اسید تبدیل می کند، نتیجه یک محصول ترش و گاهی شیرین است که به طعم دادن به غذا یا حفظ آن از باکتری کمک می‌کند.

آیا سرکه سیب برای لاغری مفید است؟

سرکه سیب (ACV) نوعی سرکه است که از سیب له شده، مخمر و شکر تهیه می‌شود. از آن به عنوان یک ماده در غذاهایی مانند سس سالاد و ترشی استفاده می‌شود. برای سال‌ها، مردم از آن به عنوان یک درمان خانگی برای همه چیز از مبارزه با میکروب‌ها گرفته تا جلوگیری از سوزش معده استفاده می‌کنند. اخیراً، تحقیقات نشان داده است که سرکه سیب ممکن است برخی از مزایای سلامتی مانند کمک به کاهش سطح قند خون و کمک به کاهش وزن داشته باشد. در حالی که شواهد زیادی برای این مزایا وجود ندارد، سرکه سیب  به طور کلی بی‌ضرر است، تا زمانی که به درستی از آن استفاده کنید.

طرفداران سرکه سیب ادعا می‌کنند که این سرکه دارای فواید بی‌شماری برای سلامتی است و نوشیدن مقدار کمی یا مصرف آن به صورت مکمل قبل از غذا به کاهش اشتها و سوزاندن چربی کمک می‌کند. با این حال، پشتیبانی علمی کمی برای این ادعاها وجود دارد. مطالعات سرکه سیب برای کاهش وزن به طور مداوم، کاهش وزن قابل توجه و پایدار را در گروه‌های مختلف مردم نشان نداده است.

به یاد داشته باشید، هیچ گلوله جادویی برای کاهش وزن وجود ندارد. نسبت به هر رویکردی که ادعا می‌کند می‌توانید بدون کاهش کالری یا افزایش فعالیت بدنی وزن کم کنید، شک داشته باشید.

انواع سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب از طریق فرآیندی به نام تخمیر ساخته می‌شود. مخمر موجود در مخلوط، شکر موجود در آب سیب را هضم می‌کند و پس از چند هفته آن را به الکل تبدیل می‌کند. سپس باکتری‌های طبیعی الکل را به اسید استیک تجزیه می‌کنند که به سرکه طعم و بوی تند می‌دهد.

بیشتر سرکه سیبی که در خواربارفروشی پیدا می‌کنید از نوع شفاف، پاستوریزه و فیلتر شده است. اما می‌توانید سرکه سیب خام و فیلتر نشده را نیز بخرید که حاوی یک رسوب کدر است. این ماده که “مادر” نامیده می‌شود از باکتری‌ها و مخمرهای ته نشین شده تشکیل شده است.

برخی از افراد به مادر برای مزایای سلامتی ACV اعتبار می‌دهند و تصور می‌شود که حاوی مقادیر کمی پروبیوتیک است، باکتری‌های سالمی که برای سلامت روده مفید هستند. اما تحقیقات نشان نداده است که مادر مزیت خاصی برای سلامتی دارد.

همچنین تصور می‌شود که اسید استیک موجود در سرکه سیب حداقل تا حدی مسئول هر گونه فواید سلامتی است. اما انواع دیگر سرکه حاوی اسید استیک نیز هستند.

همچنین می‌توانید قرص، پودر یا آدامس سرکه سیب بخرید. اما تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا این مکمل‌ها تاثیری دارند یا خیر، انجام شده است.

آیا سرکه برای شما مفید است؟

سرکه منبع عالی از:

  • پتاسیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • فسفر

 همچنین سرکه‌هایی که رنگ تیره‌تری دارند حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند.

فواید سرکه سیب چیست؟

فواید سرکه سیب برای لاغری

تحقیقاتی که در رابطه با فواید سرکه سیب انجام شده است محدود می‌باشند و نتیجه قانع کننده‌ای برای ما نداشته‌اند در نتیجه به تحقیقات بیشتر و بزرگتر در مورد مزایای آن نیاز داریم. اما تاکنون، آنچه که تحقیقات نشان داده است:

ممکن است به کاهش وزن کمک کند: یک مطالعه نشان داد که مصرف سرکه سیب دو بار در روز به افرادی که از رژیم غذایی کم کالری پیروی می‌کنند کمک می‌کند تا چند پوند اضافه وزن کم کنند. اما این مطالعه کوچک و کوتاه مدت بود که در آن 39 نفر را به مدت 12 هفته مورد بررسی قرار دادند.

برخی از محققان معتقد بودند که اسید استیک سرکه ممکن است متابولیسم را تسریع کند. اما داده‌ها این را ثابت نکرده‌‌اند. شاید اسید استیک باعث ایجاد حالت تهوع در آنها شده که باعث شده کمتر غذا بخورند.

ممکن است قند خون را کاهش دهد: چندین مطالعه کوچک‌تر نشان داده‌اند که مصرف یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب می‌تواند قند خون شما را بعد از غذا کاهش دهد. به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بدانیم دقیقا چگونه این اتفاق رخ می‌دهد. به خاطر داشته باشید که سرکه سیب نمی‌تواند جایگزین داروهای دیابت و سبک زندگی سالم شود. اما اضافه کردن آن به برنامه درمانی شما می‌تواند مفید باشد.

ممکن است کلسترول را کاهش دهد: همان مطالعه کوچکی که نشان داد سرکه سیب کاهش وزن را افزایش می‌دهد همچنین نشان داد که سطح کلسترول کل افراد مورد مطالعه را کاهش می‌دهد. همچنین کلسترول “خوب” آن‌ها را افزایش داده و سطح تری گلیسیرید (چربی در خون) را کاهش داده است. مطالعات دیگر نیز یافته‌های مشابهی داشته‌اند. کارشناسان هشدار می‌دهند که برای درک کامل این پیوند به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

کاربردهای دیگر سرکه سیب چیست؟

مردم همچنین از سرکه سیب برای اهدافی استفاده می‌کنند که تحقیقات زیادی در مورد آنها انجام نشده یا اثربخشی آنها ثابت نشده است. برخی از این کاربردها عبارتند از:

فشار خون پایین: یک مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد که سرکه سیب می‌تواند به فشار خون بالا کمک کند، اما هیچ مطالعه‌ای بر روی انسان انجام نشده است. فشار خون بالا می‌تواند یک بیماری جدی باشد، بنابراین درمان پزشکی و سبک زندگی سالم برای بهبود و پیشگیری از آن ضروری است.

اسید رفلاکس را کاهش می‌دهد: بسیاری از مردم سرکه سیب را به عنوان درمانی برای سوزش معده و رفلاکس می‌شناسند. اما هیچ تحقیقی برای نشان دادن موثر بودن آن وجود ندارد. از پزشک خود بپرسید که آیا می توانید سرکه سیب را برای کاهش ناراحتی خود امتحان کنید. می‌توانید با مقادیر کم و رقیق شده در آب شروع کنید.

تسکین اگزما: برخی از افراد مبتلا به اگزما از سرکه سیب برای کاهش علائم پوستی خود استفاده می‌کنند. اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که تأثیر کمی دارد و پوست برخی افراد را تحریک می‌کند. از متخصص پوست خود بپرسید که آیا امتحان سركه سيب برای شما خوب است یا خیر.

میکروب ها را مي‌كشد: در حالی که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سركه سيب، همراه با آب لیمو، می‌تواند از رشد باکتری‌هایی مانند سالمونلا در سبزیجات سالاد جلوگیری کند، اما از زخم‌ها در برابر عفونت محافظت نمی‌کند.

سلامت مو: برخی از افراد از سرکه سیب به عنوان شستشوی مو برای کاهش شوره سر استفاده می‌کنند.همچنین سرکه سیب حاوی موادی است که با باکتری‌ها و قارچ‌ها مبارزه می‌کند، که می‌تواند سلامت مو را تقویت کند.

چگونه می‌توان از سرکه سیب استفاده کرد؟

استفاده از سرکه سیب برای افزودن طعم به وعده های غذایی خود بی خطر و خوشمزه است. می‌توان از آن در سس‌ها، خورش‌ها و همچنین سس‌های سالاد سنتی و مارینادها استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید سرکه سیب را که در آب گرم یا سرد رقیق شده است بنوشید. برخی افراد آن را قبل یا بعد از غذا یا قبل از رفتن به رختخواب می‌نوشند.

اگر قرص یا پودر سرکه سیب را مصرف می‌کنید، ابتدا از پزشک خود درباره مقدار آن بپرسید. دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنید، زیرا دوزها ممکن است بسته به مارک متفاوت باشد.

برای استفاده از سرکه سیب برای شستشوی مو، پس از شامپو کردن، آن را روی موهای خود قرار دهید. بگذارید 5 دقیقه بماند سپس آن را بشویید. بیش از یک بار در هفته از آن استفاده نکنید، زیرا استفاده روزانه می‌تواند موهای شما را خشک کند.

خطرات سرکه سیب چیست؟

از آنجایی که سرکه سیب سرشار از اسید است، اگر سرکه سیب را مستقیم بنوشید یا بیش از حد از آن بنوشید، می تواند مری، لوله‌ای که گلو و معده شما را به هم متصل می‌کند را تحریک کند. همچنین می‌تواند مینای دندان را تجزیه کند.

برای جلوگیری از این مشکلات، بهتر است آن را از طریق نی بنوشید تا از دندان‌های خود محافظت کنید.

سرکه سیب ممکن است برخی افراد را دچار سوء هاضمه یا احساس تهوع کند. آن را با معده خالی ننوشید و اگر بعد از مصرف آن احساس تهوع یا استفراغ کردید، مصرف آن را متوقف کنید.

سرکه سیب همچنین می‌تواند با برخی داروها مانند دیورتیک‌ها، ملین‌ها و انسولین تداخل داشته باشد. بهتر است از پزشک خود بپرسید که آیا استفاده از سرکه سیب با داروهای فعلی شما بی‌خطر است یا خیر.

اگر هیپوکالمی، سطح پتاسیم پایین، دارید سرکه سیب بیش از حد می‌تواند وضعیت را بدتر کند. به این دلیل که مقادیر زیاد آن می‌تواند سطح پتاسیم را کاهش دهد. اگر بیماری کلیوی دارید از مصرف بیش از حد سرکه سیب خودداری کنید، زیرا کلیه‌های شما ممکن است قادر به تحمل سطوح بالای اسید نباشند.

عوارض جانبی

اگرچه استفاده گه‌گاهی از سرکه سیب برای اکثر افراد بی‌خطر است، اما خطراتی را به همراه دارد. مثلا:

سرکه سیب بسیار اسیدی است، اگر آن را اغلب یا به مقدار زیاد بنوشید، ممکن است گلوی شما را تحریک کند.

سرکه سیب ممکن است با برخی مکمل‌ها یا داروها از جمله دیورتیک‌ها و انسولین تداخل داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *