آیا رازیانه واقعاً لاغر می‌کند؟

تاثیر رازیانه در لاغری

دانه رازیانه معمولاً در آشپزی و به عنوان یک درمان دارویی جایگزین استفاده می‌شود. طعمی متمایز دارد و از نظر تغذیه‌ای منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم و ویتامین‌های B و C است. از نظر درمانی، یکی از رایج ترین کاربردهای آن تسکین ناراحتی‌های گوارشی است. دانه رازیانه دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و با رادیکال‌های آزاد و تحریک مبارزه می‌کند. رازیانه همچنین دارای چندین ویژگی برجسته است که منجر به تمایز آن به عنوان یک مکمل مفید برای کاهش وزن شده است. در این مقاله ما به بررسی تاثیر رازیانه بر لاغری می‌پردازیم، با ما در ادامه مطلب همراه شوید.

رازیانه چه اثری بر لاغری می‌گذارد؟

دانه رازیانه ممکن است نقش مثبتی در حمایت از کاهش وزن به عنوان تقویت کننده متابولیک و سرکوب کننده اشتها داشته باشد. افزایش برون ده متابولیک انرژی بیشتری می‌سوزاند و می‌تواند چربی سوزی را تسریع کند. رازیانه مزیت اضافه‌ای در کاهش چربی دارد، زیرا به تجزیه رسوبات چربی در جریان خون کمک می‌کند تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از منابع انرژی که بدن قبلاً ذخیره کرده است می‌تواند هوس و تمایل به غذا را کاهش دهد. مطالعه‌ای که در موسسه کشاورزی دولتی تورینگن در آلمان انجام شد، نشان داد افرادی که رژیم غذایی آن‌ها حاوی روغن دانه رازیانه بودند، غذای کمتری مصرف می‌کردند.

رازیانه همچنین حاوی ملاتونین است. در سال 2011، محققان دانشگاه گرانادا مطالعه‌ای را انجام دادند که نشان داد ملاتونین، هورمونی طبیعی که الگوهای خواب سالم را تنظیم می‌کند، به کنترل افزایش وزن نیز کمک می‌کند.

رازیانه یک ضد اسپاسم است و جویدن دانه‌های آن می‌تواند به رفع گرسنگی کمک کند.

یک گروه تحقیقاتی در دانشکده پرستاری دانشگاه ایلجی در کره دریافتند که استنشاق اسانس رازیانه باعث بهبود هضم غذا و کاهش دریافت کالری در موش‌ها می‌شود.

رازیانه همچنین می‌تواند به طور طبیعی تکرر ادرار را افزایش داده و وزن آب را کاهش دهد. در این وضعیت، تاثیری بر ذخایر چربی ندارد و به تنهایی به عنوان یک اقدام موثر برای کاهش وزن محسوب نمی‌شود. با این حال، نقش آن در یک برنامه کاهش وزن جامع ممکن است به ویژه زمانی مفید باشد که آب باقیمانده باعث نفخ شود. البته افزایش ادرار نیز باعث حذف سموم می‌شود.

نقش رازیانه در استراتژی کاهش وزن

رازیانه زمانی که به عنوان بخشی از یک برنامه کاهش وزن کلی که شامل یک رژیم غذایی متعادل از غذاهای ارگانیک سالم و سایر گیاهان مانند دانه قهوه سبز، انگور خرس ، گیمنما، دامیانا و هودیا گودونی است، بهترین عملکرد را دارد. شواهد نشان می‌دهد که وقتی رازیانه به عنوان مکمل به عنوان بخشی از یک استراتژی جامع کاهش وزن مصرف شود، می‌تواند در تحریک متابولیسم و ​​کاهش وزن مفید باشد.

ارزش غذایی (در هر قاشق چایخوری، 6 گرم)

کالری19.8
فیبر2.3 گرم
کربوهیدرات3 گرم
پروتئین0.9 گرم
چربی0.6 گرم
کلسترول0 گرم

چگونه می‌توان از رازیانه برای کاهش وزن استفاده کرد؟

نحوه استفاده از رازیانه

همانطور که پیش تر بیان شد، رازیانه می‌تواند با سرکوب اشتها و ایجاد حس سیری به کاهش وزن کمک کند. با افزایش متابولیسم و ​​تجزیه چربی به عنوان یک چربی سوز طبیعی عمل می‌کند. علاوه بر این، خواص ادرار آور آن به کاهش تجمع آب کمک می‌کند، که یکی از دلایل رایج افزایش وزن موقت است. یک راه ساده برای ترکیب رازیانه برای کاهش وزن، سرخ کردن دانه‌های رازیانه و مصرف نصف قاشق چای‌خوری از آن با آب گرم دو بار در روز است.

فواید دیگر رازیانه

فواید رازیانه

رازیانه نه تنها در لاغری بلکه بر بسیاری دیگر از اعمال بدن تاثیر مثبت می‌گذارد. برخی از این فواید را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

کاهش التهاب

روغن رازیانه مملو از ترکیبات فعالی است که می‌تواند به کاهش التهاب و درد کمک کند. این ترکیبات به ویژه در کاهش التهاب در روده مفید هستند که ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده مفید باشد.

التهاب عامل اصلی بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری قلبی و دیابت است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن رازیانه ممکن است به لطف یک ترکیب خاص، آنتول، به کاهش التهاب کمک کند.

مشخص شده است که آنتول دارای خواص ضد التهابی است و مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد که ممکن است در کاهش التهاب مرتبط با سرطان موثر باشد. این به طور خاص سیتوکین‌ها را هدف قرار می دهد، که پروتئین‌های کوچکی هستند و در التهاب نقش دارند.

حمایت از سیستم ایمنی

روغن رازیانه دارای خواص ضد میکروبی است. یک مطالعه منتشر شده در مجله Flavour and Fragrance نشان داد که روغن رازیانه حاوی ترکیباتی با خواص ضد میکروبی قوی است. این ترکیبات شامل ترانس آنتول، متیل چاویکول و فنچون است.

روغن رازیانه به دلیل خواص ضد میکروبی خود می‌تواند به حمایت از سیستم ایمنی بدن، محافظت در برابر عفونت‌ها و حتی مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک کمک کند.

کاهش استرس

تحقیقات نشان می‌دهد که روغن رازیانه می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. یکی از دلایل آن می‌تواند بوی آرام بخش آن باشد. انتشار بوی روغن رازیانه می‌تواند اثر آرامش بخش داشته باشد و به کاهش سطح استرس کمک کند و آن را به انتخاب خوبی برای رایحه درمانی تبدیل کند.

عوارض جانبی روغن رازیانه و هشدارها

به طور کلی، استفاده از روغن رازیانه بی‌خطر است. با این حال، برخی از موارد منع مصرف وجود دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید:

خطرات ترانس آنتول

روغن رازیانه حاوی ترانس آنتول است که تصور می‌شود فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ با این حال، زنان باردار باید از مصرف این روغن اجتناب کنند زیرا می‌تواند فعالیتی شبیه استروژن داشته باشد که ممکن است در رشد و تکامل جنین اختلال ایجاد کند یا حتی در دوزهای بالا برای سلول‌های جنین سمی باشد.

زنانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان‌ها و تومورهای مرتبط با هورمون، مانند سرطان سینه و رحم هستند، باید از روغن رازیانه به دلیل محتوای فیتواستروژن آن اجتناب کنند.

عکس العمل‌های آلرژتیک

مانند هر گیاه دیگری، شما ممکن است به روغن رازیانه حساسیت داشته باشید. اگر در حین استفاده از این روغن با عوارض جانبی مانند تورم، خارش یا کهیر مواجه شدید، مصرف را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید. افرادی که به کرفس، هویج یا ماگورت حساسیت دارند نیز باید از رازیانه اجتناب کنند.

سخن پایانی

دانه رازیانه

روغن رازیانه فواید بالقوه زیادی دارد، از جمله کمک به هضم، کاهش التهاب و خواص ضد میکروبی. یکی از مهم ترین خواص آن که در این مطلب به آن پرداختیم اثر آن بر کاهش وزن می‌باشد. این گیاه مفید نه تنها قابل خوردن است، بلکه می‌توانید آن را به صورت موضعی نیز استفاده کنید.

با این حال، مهم است که قبل از مصرف مکمل روغن رازیانه با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی‌خطر است. در صورت تایید پزشک، با دوز کم شروع کنید و به تدریج طبق دستور افزایش دهید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

منابع:

healthifyme.com | globalhealing.com | betterme.world

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *